Vnitřní řád školní jídelny ZŠS Jaroměř
I. Zásady provozu
Provoz Zařízení školního stravování se řídí zákonem č. 561/2004 Sb., školský zákon v platném znění, vyhláškou č. 107/2005 Sb., o školním stravování v platném znění, vyhláškou č. 137/2004 Sb., o hygienických požadavcích na stravovací služby a o zásadách osobní a provozní hygieny při činnostech epidemiologicky závažných v platném znění, nařízením EU č. 852/2004 o hygieně potravin v platném znění a vyhláškou č. 84/2005 Sb., o nákladech na stravování v platném znění.
II. Rozsah poskytovaných služeb
Zařízení školního stravování (dále jen ZŠS) poskytuje v rámci hlavní činnosti stravování pro žáky základních škol, pro žáky Gymnázia, celodenní stravování pro žáky SŠŘ a stravování vlastních zaměstnanců. Strava se rozváží na výdejny Gymnázium Jaroslava Žáka a ZŠ Jaroměř - Josefov. Žáci základních škol Boženy Němcové, ZŠ Na Ostrově a žáci SŠŘ Jaroměř se stravují ve školní jídelně. Žáci Gymnázia Jaroslava Žáka a žáci ZŠ Křišťál se stravují ve výdejně Gymnázia. Žáci ZŠ Jaroměř-Josefov, žáci PŠ, ZŠ a MŠ Josefa Zemana, Náchod se stravují ve výdejně ZŠ Jaroměř-Josefov.
V rámci doplňkové činnosti poskytuje školní jídelna stravování veřejnosti a zaměstnancům škol a školských zařízení.
III. Práva a povinnosti žáků a zákonných zástupců
Žáci mají právo:
a) na stravování v ZŠS
b) na zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví ve školní jídelně
c) na ochranu před jakoukoliv formou diskriminace a před sociálně patologickými jevy
d) vznést připomínky a návrhy ke stravování
Žáci jsou povinni:
a) plnit pokyny pracovníků ZŠS v souladu s právními předpisy a Vnitřním řádem ZŠS
b) seznámit se s Vnitřním řádem ZŠS a dodržovat dané ustanovení
c) při výdeji stravy se prokázat čipem
d) po jídle odnést použité nádobí na určené místo
e) chovat se tak, aby neohrozili bezpečnost a zdraví své, spolužáků a ostatních osob, zamezit škodě na majetku ZŠS
f) hlásit případy diskriminace a projevy sociálně patologických jevů dohledu ZŠS
Zákonní zástupci mají právo:
a) odebrat si stravu za první den neplánované nepřítomnosti žáka ve škole
b) vznést připomínky a návrhy ke stravování prostřednictvím ředitelky ZŠS
Zákonní zástupci jsou povinni:
a) řádně vyplnit přihlášku ke stravování a zakoupit čip na výdej obědů
b) včas hradit náklady na školní stravování
c) dodržovat termín odhlašování obědů a odhlásit žáka od druhého dne nepřítomnosti ve škole
d) v případě výdeje obědů do jídlonosiče od druhého dne nemoci žáka uhradit poplatek ve stanovené výši v kanceláři ZŠS před výdejem obědů
IV. Provoz ZŠS
Do ZŠS mají vstup pouze platící strávníci. V době výdeje obědů žákům není povolen vstup do jídelny zákonným zástupcům žáků a veřejnosti. Vstup zákonného zástupce do školní ZŠS v době výdeje obědů žáků může ředitelka ZŠS povolit pouze ze závažných důvodů na základě žádosti zákonného zástupce žáka. V průběhu stravování zajišťuje bezpečnost a ochranu zdraví žáků pracovnice ZŠS, která vykonává dohled nad žáky během výdeje obědů v době od 11.20 do 14.30 hodin. Vrchní ošacení, školní tašky a další pomůcky k vyučování si děti odkládají v šatně. ZŠS nezodpovídá za věci nesouvisející se školním vyučováním, např. peněženky, mobilní telefony a jiné. Mimořádný úklid jídelny a ostatních prostor během výdejní doby zajišťují pracovnice jídelny. Úraz nebo nevolnost strávníků v ZŠS se hlásí pracovnici zajišťující dohled nad žáky, rovněž technické a hygienické závady.
Objednávky, výdej a kontrola obědů je prováděna pomocí bezdotykového čipu za úplatu. Při ztrátě je nutno zakoupit nový. Cena čipu je 130 Kč, jedná se o zálohovou platbu. Po ukončení stravování v ZŠS je cena čipu vrácena. Čip má platnost po celou dobu školní docházky a je majetkem strávníka. Při zapomenutí stravovacího čipu si žáci na objednávkovém terminálu vytisknou náhradní lístek nebo se přihlásí v kanceláři ZŠS, kde se vydávají náhradní lístky. Celý oběd, včetně doplňků konzumuje strávník v jídelně. Oběd pro žáky škol se vydává do jídlonosiče v první den nemoci, nebo na doporučení ošetřujícího lékaře, pokud se dítě nesmí stravovat v kolektivu. Od druhého dne nemoci se žáci mohou stravovat za plnou cenu - doplatek ve výši mzdových a provozních nákladů se hradí v hotovosti před výdejem obědů v kanceláři ZŠS.
V ZŠS připravujeme na výběr ze dvou druhů jídel 5x v týdnu. Při placení stravného inkasní formou je automaticky zadán oběd č. 1., oběd č. 2 je možno objednat v kanceláři ZŠS, bezdotykovým čipem u objednávkového terminálu, na webových stránkách ZŠS www.skolnijidelnajaromer.cz E-jidelnicek. Při placení stravného příkazem strávníka nebo hotovostní platbou NENÍ strava automaticky zadána, ZŠS neposkytuje dietní stravování. Jídelníček je sestavován na základě Nutričního doporučení a dodržování spotřebního koše vybraných surovin.
Doplňky podávané k obědu uvedené na jídelním lístku jsou určeny žákům základních škol, cizím strávníkům v rámci doplňkové činnosti se podávají pouze při dostatečné výši finančního normativu na potraviny. Doplňky k obědu nelze nárokovat.
V. Výše stravného
Výše stravného je určena vyhláškou č. 107/2005 Sb., o školním stravování v platném znění a předpisem ředitelky ZŠS na základě cen potravin, výše provozních a mzdových nákladů. Výše stravného pro jednotlivé kategorie je uvedena v kalkulačních listech pro hlavní a doplňkovou činnost.
Žáci ZŠ, SŠŘ a Gymnázia platí potravinovou normu, v případě nemoci od druhého dne se hradí plná cena oběda s doplatkem ve výši mzdových a provozních nákladů.
Zaměstnanci ZŠS platí potravinovou normu sníženou o příspěvek FKSP.
Cizí strávníci hradí plnou cenu oběda – potravinovou normu, mzdové a provozní náklady, DPH, zisk.
ZŠS je plátce DPH.
VI. Placení stravného
Žáci všech škol v rámci hlavní činnosti platí stravné zálohově na následující měsíc. Stravné platí žáci hotově v kanceláři ZŠS denně od 08:00 do 14:30 hodin, nebo zákonní zástupci bankovním převodem na účet ZŠS 78-8829790207/0100 do 20. dne v měsíci na následující měsíc. Veřejnost a zákonní zástupci žáků stravné v hotovosti platí v průběhu měsíce od 8:00 do 14:30 hodin.
Do 20. dne v měsíci musí být v kreditu finanční částka, která pokryje stravné v následujícím měsíci. Platby z bankovních výpisů se doplňují do kreditů každý pracovní den. Při placení stravného bankovním převodem NEJSOU automaticky nahrány obědy na následující měsíc.
Žáci nebo zákonní zástupci si obědy musí přihlásit sami.
Zaměstnanci ZŠS a ostatní cizí strávníci v rámci doplňkové činnosti stravné platí zálohově na následující měsíc v hotovosti nebo bankovním převodem na účet ZŠS do 20. dne v měsíci. Při platbě stravného jsou odečteny odhlášené obědy z předchozího měsíce, to znamená, že v rámci doplňkové činnosti nebudou neproplacené odhlášené obědy v účetní uzávěrce. Pokladní hodiny pro doplňkovou činnost jsou v průběhu měsíce, každý pracovní den od 8:00 do 14:30 hodin.
Aktuální informace o prázdninovém provozu a o termínech placení obědů na následující měsíc budou vystaveny u vchodu do ZŠS a na webových stránkách ZŠS.
VII. Přihlášky ke stravování
Přihlášky ke stravování se podávají v kanceláři ZŠS v pokladních hodinách. Žáci, kteří se budou v jídelně stravovat od začátku školního roku, podávají přihlášku nejpozději do 30. 6. předchozího školního roku. Přihlášku lze vytisknout na webových stránkách ZŠS a vyplněnou s podpisem naskenovat a poslat do ZŠS e-mailem:
VIII. Odhlášky ze stravování
Provádí se v kanceláři ZŠS osobně, telefonicky na tel. čísle 737 336 766 den předem do 13:30 hodin nebo elektronicky na webových stránkách ZŠS E-jidelnicek. Obědy lze odhlásit na 5 dní předem bezdotykovým čipem na terminálu u vchodu do školní jídelny. V první den nemoci lze odebrat oběd do jídlonosiče od 10:30 do 11:00 hodin a od 14:30 do 14:45 hodin. V další dny nemoci je možno se stravovat za plnou cenu oběda. Odečítání odhlášených obědů se provádí přes jeden měsíc po účetní uzávěrce. Při platbě stravného bankovním převodem se odhlášené obědy přičtou zpět do kreditu téhož měsíce. Za neodebranou nebo včas neodhlášenou stravu se neposkytuje žádná náhrada.
IX. Výdej obědů
Obědy se vydávají:
Na Karlově
10:30 – 11:00 hodin a 14:30 – 14:45 hodin – veřejnost, zákonní zástupci žáků – do jídlonosičů výdejním pultem
11:20 – 14:30 hodin – žáci základních škol, žáci SŠŘ, zaměstnanci škol
Snídaně se převážejí: 06:00 – do přepravních termoportů – odvoz do Domova mládeže SŠŘ Jaroměř.
Večeře se převážejí: 14:00 – zchlazené v jednorázových potravinářských boxech – odvoz do Domova mládeže SŠŘ Jaroměř.
Na Gymnáziu
10:30 – 11:00 hodin a 14:15 – 14:25 hodin – veřejnost, zákonní zástupci žáků – do jídlonosičů výdejním okénkem
11:20 – 14:30 hodin – žáci Gymnázia, žáci ZŠ Křišťál a zaměstnanci škol
Na ZŠ Jaroměř – Josefov
10:30 – 11:00 hodin a 13:40 – 13:45 hodin – veřejnost, zákonní zástupci žáků – do jídlonosičů výdejním okénkem
11:20 – 13:45 hodin – žáci ZŠ Jaroměř-Josefov, žáci PŠ, ZŠ a MŠ Josefa Zemana, Náchod a zaměstnanci škol
Dohled nad žáky při výdeji obědů zajišťují zaměstnanci školní jídelny. První a poslední den školního roku je výdej obědů pro žáky základních škol od 9:30 do 10:30 hodin, pro veřejnost a zákonné zástupce žáků je výdej obědů bez změny.
X. Vyúčtování na konci školního roku
Peníze za odhlášené obědy se převádí na další školní rok, to znamená, že budou odečteny od stravného na září. Při platbě stravného bankovním převodem se kredit převádí na další školní rok. V případě, že žák již nebude navštěvovat ZŠS, se stravné vrací v plné výši na konci školního roku. Při ukončení stravování jsou žáci povinni se ze stravování odhlásit na základě vyplněné odhlášky ze stravování, najdete na webových stránkách ZŠS. Vrátit čip, za který bude vrácena zálohová platba 130 Kč Termíny vyplácení odhlášených obědů budou zveřejněny u vchodu do ZŠS a na webových stránkách ZŠS. Kredity budou vypláceny v hotovosti do výše 500 Kč nebo na žádost rodičů zaslány bankovním převodem na účet. Peníze za odhlášené obědy, které NEBUDOU vyplaceny do konce kalendářního roku, ve kterém žáci ukončili docházku do ZŠS, se převedou k 31.12. do výnosů ZŠS.
XI. Jídelní lístek
Jídelní lístek je na každý týden vyvěšen u kanceláře ZŠS, ve výdejnách a na webových stránkách ZŠS.
XII. Mimořádné události
V případě, že do běžného provozu ZŠS zasáhne mimořádná událost, bude se tento provoz řídit podle aktuálních nařízení a doporučení. Aktuální informace o změnách provozu ZŠS budou zveřejněny na webových stránkách ZŠS. Aktuální nařízení, předpisy a manuály jsou přílohou tohoto vnitřního řádu. Strávníci i zaměstnanci školní ZŠS jsou povinni nové nařízení a pokyny dodržovat.
XIII. Dotazy, připomínky
Dotazy, připomínky, případné problémy je vhodné řešit ihned, a to s ředitelkou ZŠS v její kanceláři.
XIV. Reklamace
Reklamace a vyřizování stížností:
Žáci, zákonní zástupci a cizí strávníci mají právo uplatnit reklamaci v případě:
závady pokrmu (např. teplota, vzhled, kvalita),
nevydání přihlášené stravy,
jiných pochybení v rámci poskytované služby.
Reklamace musí být uplatněna bez zbytečného odkladu, nejlépe v den výskytu závady, a to:
osobně u ředitelky ZŠS nebo vedoucí výdejny,
písemně (např. emailem) na adresu: jidelnakarlov@seznam.cz,
případně prostřednictvím třídního učitele nebo pověřeného pracovníka školy.
Reklamace bude prošetřena bezodkladně, zpravidla do 5 pracovních dnů. V případě oprávněné reklamace může být nabídnuto přiměřené řešení, např. náhradní jídlo nebo finanční kompenzace formou vratky stravného.
Později uplatněné reklamace, zejména po konzumaci stravy, nemusí být uznány.
XV. Ochrana osobních údajů - GDPR
Veškerá data jsou zpracovávána v souladu s GDPR. Informace o zpracování osobních údajů jsou k dispozici na webových stránkách a u vedení organizace ZŠS.
XVI. Závěrečná ustanovení
Při zahájení stravování se žáci, rodiče, zaměstnanci a ostatní cizí strávníci seznamují s Vnitřním řádem ZŠS. Seznámení stvrzují svým podpisem na přihlášce ke stravování. Vnitřní řád je závazný pro všechny účastníky školního stravování – žáky, zákonné zástupce, veřejnost a zaměstnance ZŠS.
Vnitřní řád ZŠS nabývá platnosti 23.07.2025 s účinností od 01.08.2025 a nahrazuje v plném rozsahu vnitřní řád ze dne 12.09.2024.
V Jaroměři dne 23.07.2025
Vydala: Jaroslava Hůlková, ředitelka ZŠS